V čem se liší tvůj Feelgood Pilates od klasického Pilates?

Když jsem na videu viděla, jak pan Pilates cvičí, přišlo mi, že jde o pohyby spíše rychlé a často švihem. Nádech – výdech – stáhnu zadek a břicho – švihám nohou. Možná je to tím, že pracoval s tanečníky a vlastně začínal s vojáky, takže to chtělo rytmus a sílu. Feelgood Pilates je pomalejší a využívá menších pohybů, které možná překvapivě dělají ty největší změny. Neomezuje se jen na povrchové svaly, ale jde více do hloubky. Třeba úplně těmi nejmenšími pohyby pánví dokážeme probudit svaly pánevního dna, svaly břicha, uvolnit od bolesti beder. Smyslem mých lekcí je se nejprve zklidnit a ukázat lidem, jak cvičit efektivně – s větší lehkostí a s úsilím, které je tak akorát. Ani málo, ani moc. Feelgood Pilates navíc poskytuje čas pro vnímání, co se s tělem děje a tím nám dává jakýsi návod, jak s tělem pracovat během dne. Při pomalejším tempu máme čas uvědomit si, jestli daný pohyb provádíme správně a neubližujeme si. Jak už napovídá název „feel good“, mým záměrem je, abychom se po lekci cítili dobře, lehce, volně…ale zároveň stabilně. Teď to trochu zní, že z nás chci dělat plastelínu 😊 Ale tak to není. To, co má držet, ať drží. Zkrátka rovnováha jako ve všem.

Pro mě vždy bylo Pilates o dokonalém provedení, zpevněném těle, což ne všichni hned zvládnou, pokud nejsou trénovaní… jsou nějaké pozice pro začátečníky nebo ty, kteří nejsou tak zpevnění?

Tuhle představu o klasickém Pilates má spousta lidí, včetně mě. Stáhnu břicho, vypnu hruď. Moje lekce Feelgood Pilates jsou pro začátečníky i pokročilé. Vlivem emocí a stresu se tělo často stáhne, takže vždy je co uvolňovat. Pokročilí se však umí rychleji správně nastavit i v náročnějších pozicích a lépe vnímat hloubku vrstev svého těla. U každého začátečníka je však nejdůležitější se umět napřímit a najít takové postavení pro tělo, kdy hlava, hrudník, horní a spodní žebra a pánev jsou v jedné linii, jako korálky navlečené na šňůrce. Každou lekci hledáme tedy napřímení. Někdy v leže, někdy v sedě. Potřebujeme ho všichni. Začátečníci i pokročilí. A na lekcích vnímáme, co tělu brání se napřímit v plné výši… někdy ztuhlé svaly za krkem, jindy jsou to třísla či bedra.

Vybavuje se mi také typický styl rychlého dýchání pro Pilates, stále se to tak učí? Praktikuješ to ve svých lekcích?

Vím, co myslíš. Nádech – nádech – výdech – výdech. Já to nepoužívám, protože jsem tomu ještě nepřišla na chuť a vedu lekce často spíše pomalejší. Dýcháme klidně a pozorujeme, kam v těle jde dech, kde má dech prostor a kde ne. Ale nedávno jsem zažila něco podobného na józe, jmenuje se to dech ohně. Určitě se tomu nebráním a možná někdy zrychlený dech do lekcí zařadím, ale spíše výjimečně na rozehřátí těla.

Po tvé hodině jsem měla pocit rovných zad, to jsem už dlouho nezažila…Jak bych se měla cítit po tvé hodině? Zpevněné tělo, nebo spíše protažené?

Po dobré lekci se podle mé zkušenosti máš hlavně cítit dobře, lehce, uvolněně. Tak jako když tělo drží v gravitaci samo. Zkrátka práce svalů je vyvážená, takže tělo je lépe napřímeno. A hlava jakoby se nesla na páteři.

Je v Pilates také místo pro relaxaci?

No jéje. Spousta. Vědomá a soustředěná mysl vlastně znamená relaxaci samu o sobě. Nemyslíš na milion věcí najednou. V podstatě jde o meditaci v pohybu. V jednu chvíli myslíš a vnímáš, co se děje například s křížovou kostí. Nebo hledáš polohu, aby se ti dobře dýchalo. Feelgood Pilates učí být více v přítomnosti. A určitě po náročnějších cvicích máme vždy chvíli, kdy úplně povolíme a zcela odpočíváme.

V čem ty vidíš mezi Pilates a jógou?

Pro mě je Pilates taková jóga. Je to také cesta k sobě. Akorát nepoužívá ásany, které mi přijdou často docela náročné, i když jsou krásné. Možná bych řekla, že Pilates je i skvělá příprava na některé jógové ásany. Já si někdy taky jógové ásany do lekcí ráda půjčuju. Třeba bojovníka, pozici dítěte nebo závěrečnou relaxaci. Přijde mi, že se Pilates a jóga krásně doplňují.

Vyzkoušela jsi i jiné druhy pohybu? Snažíš se ostatní styly propašovat do svých lekcí?

Když jsem byla ještě teenager, úplně jsem propadla aerobicu, tanci a pak i běhání. Až později to byla jóga, ale moje tělo ještě nebylo na tak těžké ásany zcela připravené. Začala jsem totiž power jógou a nevěděla, jak na to. Ale i to byla cesta, protože ukázala slabosti mého těla a přivedla mě k Pilates a k fyzioterapii. A už to bylo. Mezitím jsem se stihla stát ještě trenérkou fitness a učit 5 let zumbu. Takže i nějaké to zavlnění do lekcí občas propašuju. A abych nezapomněla, úplně miluju Feldenkraisovu metodu. Mám ráda rolfpilates, ke kterému jsem teď přičichla a moc se mi líbí koncept spiraldynamik, který jsem teď ochutnala v základním kurzu. Do lekcí zakomponovávám občas něco z Feldenkraisovy metody – především vnímání těla. A jak už jsem zmínila, půjčuji si také prvky z jógy.

Jak vypadá tvoje typická lekce? Snažíš se vždy obsáhnout všechny části těla, nebo se zaměříš celou lekci na chodidla nebo třeba ramena?

Čímkoliv pohybuješ, ovlivníš tak celé tělo, protože jsme v jednom obalu. Svaly jsou zřetězeny, takže i když pracujeme s chodidlem, tak ovlivňujeme celou nohu, pánev, a to pak působí na celou páteř. Takže vlastně na svých lekcích zpravidla obsáhnu celé tělo, i když ne vždy to tak z pohledu studenta vypadá. Někdy pracujeme jen s pánví a dolními končetinami a přidáme něco málo na ruce. Jindy je to více dynamické. Vždy se snažím lekci přizpůsobit konkrétním studentům, jaké mají zrovna potřeby a jak se právě cítí.

Co tě aktuálně nabíjí, doplňuje ti energii?

Jsem totálně závislá na aromaterapii. Miluju přírodu a musím říct, že mi v Praze chybí, tak si ji nahrazuji v lahvičce s esenciálním olejem. Moc mě baví dozvídat se o účincích jednotlivých esencí, číst si o květech, bylinkách a stromech. To občas dopřeju i klientům na lekcích. Teď se neskutečně těším na seminář, který povedu s aromaterapeutkou Luckou Kikoťovou. Bude povídat o olejích, o bylinkách a já o dechu. V příštím roce bych chtěla jít i na kurz bylinkaření. Stres mi odplaví jakákoliv divočejší řeka nebo potok. Stačí zajít si k Vltavě u Jiráskova mostu.

Co je tvým snem?

Musím říct, že se mi částečně sen plní. Já jsem od dětství chtěla být učitelkou a nechtěla jsem sedět. Nevěděla jsem, co chci učit, ale moc mě bavilo sdílet a předávat informace. A nyní učím pohyb. Dokonalé by bylo učit pohyb, k tomu mít možnost trávit více času v přírodě a víc nás s ní propojovat. Chci se naučit se čerpat z jejích darů, ale také ji více pomáhat, třeba zasadit rostlinu. A pak mám takový trošku zamlžený sen, který ještě nenabral konkrétní představu. Ale vidím tam olejíčky, přírodu – les a hučící potok, masáže, vědomý pohyb a vysmátou já a klienty, hooodně spolupráce s vámi z GrainSpace. A ať jsme všichni šťastni a je nám krásně.

Favicon