Jaro je tu. Je to čas, kdy by měl člověk nechat staré odejít (a to nejen sníh) a novému dát možnost rozpučit se, rozmnožit se, rozkvést… Jógová praxe nabírá nový rozměr a může nám v tomto počasí jít naproti a ohoblovat naši energii po lehce hrubé zimě, s možná ještě „hrubější“ stravou, kterou jsme své tělo občerstvovali. Fyzické tělo potřebuje vyladit, zregenerovat a opečovat. Zaměřme se na jemnou, ale účinnou.

Na jaře je totiž tendence ztrácet trpělivost a rychle měnit jemnou jógovou praxi ve zrychlené pozice, ideálně už v tílku. Neskákejme do léta v žádném slova smyslu. Zkusme ještě nechat klouby trpělivě v teple a vymazleme si naši osobní sádhanu prostředím, kde praktikujeme a záměrem, který do praxe vkládáme. Zapomeňme na výkon a dovolme tělu probouzet se ze zimy pomalu. Ušitá jarní sestava bude mít na vaši fyzickou základnu trvalé a především uspokojující následky, vedoucí k radosti, prohřátým kloubům, obroušeným tělesným hranám a jemně vás připraví na léto.

Krok 1: Čistý úklon aneb štíhlý pas
V sedu na hýždích si s nádechem zvedněte obě dvě paže vzhůru k nebi, a do výdechu se ukloňte do pravé strany tak, že se zapřete za pravou dlaň, lehce do ni zatlačíte, tím se usadíte a zakořeníte přes obě sedací kosti do jógamatky symetricky. Nechejte nejdelší klíční kosti na světě, měkkou břišní linii, svobodná ramena, zuby a řitní oblast. S každým výdechem ucítíte protažení v levé polovině těla a mačkání, čímž tvarování pravé poloviny těla do krásně atraktivních křivek. Prodýchejte na 5 dechů a poté vyměňte. Pozice nejen krásně tvaruje, ale především protahuje linii srdce, harmonizuje, revitalizuje, činí systolu a diastolu spokojenější ve své ozvěně, ulevuje zádům od bolesti a ramenům od strastí, aktivuje trávení a krmí ledviny, čímž dodává energii celému tělu. Aktivuje i lymfatický systém, což je na jaro velmi vhodná očista pro naše rozzáření a prozáření.

Krok 2 – Jemný předklon pro ploché bříško

V sedu na hýždích si natáhněte nohy před sebe a lehce otevřete chodidla od sebe. Jemně zatlačte na paty, usaďte se do obou půlek nastejno. S nádechem vzpažte a do výdechu začněte se pomalu předklánět od hrotů pánve. Až poté ukládejte břicho k nohám, hrudník a povolte korunu hlavy. Změkčete výraz v obličeji a paže jen tak odložte vedle svých nohou dlaněmi nahoru. Nedriblujte v pozici, nechejte dech, ať vás uvolní do vašeho maxima bez úsilí. Prodýchejte na 8 dechů. Pozice protahuje celou zadní linii těla. Činí krok vědomější a záda rovnější. Aktivuje celý břišní lis, čímž napomáhá po zimě strávit, co už do jara nepatří. Prokrvuje obličej, aby se muchlal už jen radostně z pohledu do slunce.

Krok 3 – Šetrný záklon aneb hlubší dech

V sedu na patách si sedněte tak, aby paty byly přesně na středu půlek, nárty prodloužené do dálky a prsty u nohou maximálně roztažené. Jestli cítíte v pozici kolena, vypodložte je dekou. Zapřete se pěstmi za sebou. S nádechem otevřete oblast srdce a plic, změkčete bedra, zatlačte do pěstí a s výdechem se v pozici zkuste zabydlet. Pokud je krční část páteře v pořádku, zakloňte hlavu, jinak nechejte bradu na hrudní kosti. Prodýchejte na 5 dechů. Pozice zkvalitňuje dech do jeho hloubky, čímž velmi vykrmuje každou molekulu našeho já. Činí paže silnější,štítnou žlázu aktivnější a srdce radostněji tepavé.

Krok 4 – Příjemné odložení těla a strachu

V sedu na patách se s výdechem pomalu trupem odložte na stehna, povolte čelo na podložku a natáhněte paže před sebe. Prodýchejte na 5 až více dechů. Pozice navozuje pocit bezpečí, nechává strachy žít si jejich příběh už bez vaší účasti. Zlepšuje trávení a ulevuje zádům od bolesti. Uběhaným a uspěchaným nohám přináší klid. Navozuje do každého dechu pocit, že jsme máslem rozpouštějícím se na slunci. Pokud budete mít pocit nenakrmenosti v ásaně, nebojte se zůstat tak dlouho, jak si vaše fyzické tělo a možná i duše žádá, rozhodně si neuškodíte.

Krok 5 – Blažená rotace aneb hobluji již nechtěné

V sedu na hýždích si odložte pravou patu k hýždím a uvolněte koleno do strany. Zapřete si levé chodidlo za pravé koleno nebo před něj, jak vás klouby pustí. Nechejte je, ony si samy řeknou. Posaďte se do obou půlek rovnoměrně. S nádechem vzpažte a do výdechu se přetočte šetrně a opatrně do pravé strany, zapřete levý loket za levé koleno a jemně se od něj odtlačte. Pravá bříška prstů zabydlete za sebou. Hlavu přetočte směrem dozadu, ale stáhněte ambice brady. Změkčete výraz v obličeji, zuby a řitní otvor. Prodýchejte na 5 dechů a poté vyměňte zakotvení nohou a přetočení trupu. Pozice ždímá nepotřebné v nás od usazené stravy po emoce. Ladíme vše, co po zimě potřebujeme nachystat na léto a hrubá neekologická energie už není naším nájemníkem.

Článek Jarušky Sedláčkové vyšel na webu www.zenyadivky.cz a spolu s Jaruškou ho připravila Terezka Lindauerová.